Nyttiga Snacks

Rostade kikärtor. 

Den här är antagligen min personliga favorit, inte bara för att den ger det där tillfredställande kraset som man brukar associera med chips och andra onyttigheter utan också därför att Den lätt går att variera med olika kryddning.

Gör så här:

Skölj bort laget från ett paket kikärtor och häll ut jämnt över en bakpappersförsedd plåt. Ringla därefter över olivolja och krydda. Jag brukar ha timjan, salt och cayennepeppar på mina men man kan egentligen krydda med lite vad som helst. 

Bär.

Finns det något godare? Min go-to när jag känner mig lite småhungrig är blåbär med turkisk yoghurt. Vill jag variera mig så slänger jag på en uppskuren banan. 

Äpple+jordnötssmör.

Denna kombination är en gudagåva, speciellt om man letar efter sälta. Jordnötssmör i sig är inte onyttigt men det är väldigt kaloririkt, man gör bäst i att inte äta för mycket om man har viktnedgång som mål. Dessutom kan det vara en bra idé att inte köpa varianter med tillsatt socker. 

Soltorkade tomater. 

Rubriken talar för sig själv antar jag. Jag brukar servera soltorkade tomater som drinktilltugg när jag har middagsbjudningar. De ger en medelhavskänsla och guldkant som en salt pinne inte kan leverera. 

Frysta vindruvor.

Om du inte har testat frysta vindruvor innan så har du gjort dig själv en otjänst. Det var en korridorskompis som introducerade det här till mig under min studietid. Jag var skeptisk till en början men det visade sig att det var riktigt gott! Nyttigt alternativ när man känner sig glassugen. 

Bananglass.

Perfekt alternativ till glass, även om den kräver en del förberedelse. Gör så här: skala en banan och bryt till bitar om ca 2 cm. Släng ner bitarna i en fryspåse och lämna i frysen i tio timmar. Använd sedan en matberedare för att göra bananen till en slät kräm.

Fungerar bäst med något övermogna bananer, gott att strössla med lite kakao.

Lämna en kommentar